کرج، چهارراه طالقانی، روبروی برج آموت، خیابان قائم، پلاک 125
فرزند من در منزل بسیار کم تمرین می کند، چه باید بکنم؟

فرزند من در منزل بسیار کم تمرین می کند، چه باید بکنم؟

خانه|مقاله ها|فرزند من در منزل بسیار کم تمرین می کند، چه باید بکنم؟

فرزند من در منزل بسیار کم تمرین می کند، چه باید بکنم؟

تمرین نکردن هنرجو مطلبی تازه نیست و کم و بیش همه والدین این مشکل را تجربه می کنند. عوامل متعددی در بروز این مشکل نقش دارند که به مهم ترین آنها در زیر اشاره می‌شود:

 

نداشتن علاقه: هنرجویانی که در سنین پائین تر یادگیری موسیقی را آغاز می کنند، گاهی در مورد یادگیری سازشان یا به طور کل یادگیری موسیقی حق انتخاب نداشته‌اند. این هنرجویان معمولاً تمرینات موسیقی را صرفاً با هدف جلب رضایت والدین یا مربی مربوطه انجام می‌دهند. این کار به تدریج هنرجو را خسته و دلزده کرده و در نهایت از تمرین کردن امتناع می‌کند. بهترین کار در مورد این هنرجوها قطع کلاس وی با هماهنگی مربی و خود هنرجو می‌باشد. ولی پس از این کار برای بازگشت وی بهترین کار ایجاد  علاقه و انگیزه در وی با روش هایی مانند بردن وی به کنسرت ها، رپرتوارهای پیانو خصوصاً اجراهای هنرجویان هم‌سن او می‌باشد. همیشه برای تشویق هنرجو از روشهای غیر مستقیم استفاده کنید و هیچگاه توانائی فرزندتان در اجرای پیانو را با فرزندان نزدیکان خود مقایسه نکنید. این کار می تواند برای همیشه وی را از نواختن پیانو بیزار کند.

 نداشتن وقت و برنامه ریزی درست: این روزها اکثر کودکان و نوجوانان برنامه های آموزشی سنگین و فشرده‌ای را در مدارس خود تجربه می‌کنند. به جز درس ها و تکالیف مدرسه، کلاس‌های تقویتی و جنبی خود به مقدار زیادی وقت هنرجو را در روز اشغال می‌کند. گاهی دیده می‌شود که والدین، فرزندان خود را در چند رشته از هر یک از کلاس های هنری و یا ورزشی ثبت نام می‌کنند. به نظر می رسد برخی از والدین می خواهند تمامی آنچه را که در کودکی خود تجربه نکرده‌اند فرزندانشان انجام دهند! باید در نظر دشت که هر هنرجو از توان و ظرفیت مشخصی برای یادگیری برخوردار است و برای به دست آوردن نتایج خوب، بهتر است با کمک هنرجو برنامه ریزی مناسب تر و سبکتری برای فعالیت های جنبی وی در نظر گرفت.

عدم نظارت والدین : والدین به خصوص مادر نقش بسیار مهمی در نظارت تمرینات هنرجو ایفا می‌کنند. از آنجا که هنرجویان اکثر زمان یادگیری موسیقی را در منزل به سر می‌برند باید نظارت مناسبی از سوی والدین در مورد تمرینات وی صورت گیرد.

تکالیف بیشتر از ظرفیت هنرجو: گاهی مربیان نا آگاهانه در تخمین میزان تکالیف هفتگی هنرجو اشتباه می‌کنند. در این گونه موارد بهتر است با مربی مربوطه در این مورد مشورت شود.

برای نتیجه گیری بهتر چند ساعت در روز باید تمرین کرد؟

میزان تمرین روزانه بستگی زیادی به وقت و توانائی هنرجو دارد. مسلماً هر چه این زمان بیشتر باشد بهتر است ولی با توجه به محدودیت هایی نظیر کمبود وقت و ظرفیت هنرجو معمولاً تمرین روزانه بین ۳۰ دقیقه تا ۲ ساعت در روز ایده آل است.

مقاله ها
نرم افزار مدیریت آموزشگاه موسیقی | موزیک آکادمی